Svampkungens son


Idag kände jag en oemotståndlig dragningskraft att kliva in på kalmar antikvariat, TROTS att jag har köpt lite många böcker på sistone. Men hey, hellre för många än för några. Jag hittade ytterliggare en bok av Marie Hermansson, som inte finns någon annan stans i Kalmar, och jag har precis läst ut den! Japp, så bra var den. Den heter Svampkungens son. Resterande text kommer handla om bokens historia, så ni som inte är intresserade kan sluta läsa nu.



Lilla Gunnar är sex år när hans föräldrar ska skilja sig. Deras olösliga konflikt om vare sig havet eller skogen är jordens bästa plats att bo på orsakar ett ohållbart äktenskap. Gunnar väljer att flytta med sin far till skogen. Hans far är svampkung och svampexpert och trollbinder sina elever under sina utomordentligt intressanta svampkurser. Han är lika bra på kvinnor som han är på svamp dessutom, och Gunnars avundsjuka växer i takt med att han blir äldre. Varför lyckas inte han som sin far, varför får inte han några kvinnor som sin far, varför syns han inte för någon?
Gunnar har också kunskap om svamp och dess effekter på människan, hur svampen både kan förföra, förgöra och användas som dödligt vapen.

När Gunnar är vuxen söker han upp sin mor som bosatt sig vid havet på västkusten. Hela hans liv får en ny innebörd när han inser att skogens dunkla mörker inte alltid är svaret på livets frågor.

Ännu ett mästerverk av Marie Hermansson!

Kommentarer
Postat av: Gustaf

Jag heter faktiskt gunnar. i typ 2a namn eller nåt sånt. Jag har ett gäng namn som står i mitt pass som jag inte använder.. till typ ingen nytta.. den dagen jag gifter mig ska jag dock byta efternamn till ett annat jag gillar bättre har jag tänkt. well poängen var väl att jag kom att tänka på hur mycket jag och gunnar har gemensamt, vilket inte är så mycket egentligen.

2008-06-29 @ 04:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0