Mari Jungstedt - Den inre kretsen

Jag började alltså läsa Mari Jungesteds deckare "Den inre kretsen" igår. Det är tredje boken i hennes trilogi. Innan läste jag "I denna stilla natt" som var en mycket bra bok. Mari kan skriva, inga tvivel, men ibland upplevde jag att spänningen inte räckte till för att beröra mig. Men jag lovar, slutet på hennes bok var så jävla oväntat att jag ändrade min åsikt.

I vilket fall. Den inre kretsen handlar om en grupp arkeologistuderande från hela världen som hittar en vikingatida hamnplats på Gotlands västkust. (Maris böcker utspelas typ alltid på Gotland och i Stockholm). En av dessa arkeologistuderande försvinner och påträffas mördad i närheten av deras fynd. Mordet har rituella inslag.
Ungefär samtidigt hittar två småflickor en häst utan huvud i en hage. Hästhuvudet hittas senare spetsat hos en politiker.Anders Knutas som följer med i alla tre böcker är med även här, och får hjälp av journalisten Johan Berg som arbetar på Sveriges television. Han försöker samtidigt få sitt förhållande till gifta Emma Winarve att funka.


Jag har höga förväntningar på den här boken faktiskt. Någon som läst den? Jag gillar Johan Berg faktiskt. Det är mycket underhållande att läsa hans relation till Emma, som ju faktiskt är gift och har barn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0