Säljknep del 1

När jag arbetar i mitt säljarjobb försöker jag följa vissa principer. Det ÄR jobbigt med butiksbiträden som säger "Vill du ha hjälp(kan jag hjälpa dig med något?" Jag försöker undvika den frågan i den mån jag kan, men det är svårt. Sanningen är faktiskt den att jag frågar det i välmening, inte säljsyfte. Ja, det är sant. Ser jag en vilsen kund som funderar i högvarv vill jag instinktivt hjälpa den personen. Det är faktiskt medmänsklighet såväl som hopp att få sälja.

Dessa fraser/frågor använder jag när jag försöker smyga mig på en kund (eller inleda en konversation kan KAN leda till köp)

Till den tillbakadragna/blyga:
-Om du undrar något eller vill ha hjälp så finns jag här. (inte för på, men fortfarande klar och tydlig)
-Vilket väder det är ute! Det är ju tråkigt/fantastiskt! (Ofta till tanter som gillar att prata väder)


-Hörde du att det regnade rekordmycket förra veckan? Det var en kvinna som kom hit och berättade hur många millimeter det hade regnat. Hon köpte en sådan här regnmätare från Eva Solo. Hon hade aldrig haft en bättre regnmätare! (Härligt smygförsök till introduktion av produkt)








Säljknep del 2 följer..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0