Dagens boktips



Linda Skugge - Ett tal till min systers bröllop



För vem?
Om du gillar fart och hysteriska skratt är Skugges debutroman rätt för dig. Det är långt ifrån en avkopplande bok som man läser för att varva ner, nej, här är det full fläkt hela boken igenom. Det är ångestframkallande, man blir engagerad, arg, orolig, men det är förbannat roligt. Du som gillar att läsa om det tragiska Svenssonlivet med barn, villa och volvo och underhålls av familjedramatik och jobbiga barn.

Handling.
Sylvia och Karl Svensson är två småbarnsföräldrar med boende i centrala Stockholm. Han är framgångsrik skådespelare på Dramaten och reser bort till New York för att satsa på karriären och lämnar därmed Sylvia hemma med två skrikande barn. Hon är journalist och försöker förgäves få tid till att skriva. Sylvia försöker vara den bästa mamman hon kan, men bristningsgränsen är nära och boken igenom tänker och reflekterar hon över hemmafrun Sylvia Plath som till slut tog sitt liv.

Varför?
För att Ett tal till min systers bröllop är jävligt rolig. Man kan gräva ner sig i Sylvias bekymmer och inse hur förbannat bra man har det i jämförelse. Samtidigt blir jag skrämd och tänker att jag aldrig ska skaffa barn. Men Skugge har humor och det är därför man ska läsa boken. Jag skrattade högt många gånger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0