Oskrivna regler i våra relationer



Jag lyssnar på den här låten och funderar över oskrivna regler. Det är något magiskt med oskrivna regler, såväl som normer. Ungefär samma innebörd.
Jag tänker i skrivande stund främst på relationer, något som vi alla kommer i kontakt med varje dag. Det påverkar oss mer än vi tror och de oskrivna regler som styr våra värderingar och vårt beteende blir också det som styr hur våra relationer utvecklas.

Några av de oskrivna regler vi har är det här med telefonsamtal, och på senare tid sms och mejl. Ingen vill direkt erkänna det, men telefonsamtal från den vi nyss mött har större betydelse än vi tror. Den oskrivna regeln är antal telefonsamtal. Det här med att man ska ringa tre dagar efter första dejten till exempel. Det är löjligt. Och sedan får man inte pratas vid tills man planerat nästa dejt. Och om killen/tjejen inte ringer den magiska tredje dagen, då antar vi att den här personen inte är intresserad, på samma sätt som vi antar att personen är FÖR intresserad om de ringer redan andra dagen. Det hela är mycket komplicerat som ni hör. Jag tycker att det är jobbigt.

Jag skulle vilja släppa allt som har med dessa löjliga regler att göra. Två individer möts, de påbörjar en relation, de är fortfarande två individer och ett telefonsamtal betyder inte mer än själva telefonsamtalet. Vad som sägs. Man ska väl inte behöva planera sitt egna liv efter någon annans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0