Klädföretaget JC vill göra svenskarna fetare

Klädföretaget JC vill göra svenskarna fetare



- Vi köper endast in kläder som är stora i magen och bukenområdet, säger JC:s presstalesman Pontus Gerdahl vid presskonferansen under måndagsförmiddagen.

- Vi tycker att svenska folket borde lägga på sig mer bukfetma, därav säljer vi endast kläder i för stora storlekar.
Klädföretaget har under sensommarens veckor kritiserats för oproportioneliga storlekar och stora skillnader på plaggens karaktär. Annika Jansson, Västerås, är en av de som reagerat på JC:s fetmakampanj.



- Jag kan inte handla på JC längre. Jag har storlek S men eftersom kläderna är så stora runt magen kan jag inte använda dem, säger hon.
Vid JC:s presskonferens möter Pontus Gerdahl kritiken med ro. Han menar att JC:s kritiserade storlekar är ett medvetet val av klädföretagets varumärkeschef.
- För att främja svenskarnas viktuppgång måste vi anpassa våra kläder. Så småningom kommer svensken uppskatta våra storlekar. De måste bara bli lite runda och goa först, säger han.
Men fetma runt bukområdet är en hälsofara, varför vill ni göra svensken tjockare?
- Inga kommentarer.
Vadå inga kommentarer? Det måste väl finnas en tanke bakom er fetmakampanj?
- Det är konfidentiellt inom företaget.
Er sommarlansering sponsrades av godisföretaget Karamellkungen, har det någon inverkan på er kampanj?
- Du får prata med presschef på Karamellkungen.
Har JC en ekonomisk kris, därav sponsringen av Karamellkungen?
- Inga kommentarer.
Är det så att Karamellkungen sponrade JC på villkoret att ni skulle få svenskarna att köpa godis?
- Men va fan, en påse godis kan man väl köpa, det är väl inte så svårt.
Du bekräftar?
- Oj. Nej. Vadå. Inga kommentarer. Hejdå.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Ha en bra dag :)

2008-08-04 @ 15:24:59
URL: http://wlisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0